2011
02.25

Od ponad 80 lat nas polskim niebem latają linie lotnicze LOT, są one głównym polskim przewoźnikiem lotniczym, jednocześnie jednym z najstarszych przewoźników na świecie, zawieszając swą działalność jedynie w okresie II wojny światowej. W latach 70-tych LOT otworzył pierwsze regularne połączenia ze Stanami Zjednoczonymi i Dalekim Wschodem. Z głównej bazy na lotnisku Warszawa Okęcie samoloty wylatują na kilkadziesiąt tras krajowych i międzynarodowych. Ponadto polski przewoźnik już w przyszłym roku zamierza kupić 20 maszyn krótkiego zasięgu za równoważność 400 mln dolarów. Jak twierdzą eksperci, o kontrakt z naszymi liniami walczą dwaj czołowi producenci samolotów min. kanadyjski Bombardier oraz włoski ATR. Nowymi samolotami rodzime linie lotnicze zamierzają zastąpić 10 wysłużonych turbośmigłowych ATR i jednocześnie rozbudować flotę latającą na krótkich dystansach.

LOT

Od roku 1992 LOT jest spółką akcyjną, a od 2003 roku członkiem sojuszu lotniczego Star Alliance. W najbliższym roku planowana jest prywatyzacja spółki LOT.

Cała operacja dotycząca prywatyzacji będzie możliwa tylko wtedy gdy w spółce dokończona zostanie restrukturyzacja. Jak twierdzi minister Skarbu Państwa Aleksander Grad obecnie jest jeszcze za wcześnie, by procesy oba te procesy tj. restrukturyzacji i prywatyzacji realizować równolegle. Jak wiadomo Resort Skarbu Państwa wraz z nadzorowaną przez siebie TFI Silesia kontroluje ponad 94 procent akcji spółki. Dopiero z chwilą, gdy plan naprawczy spółki zakończy się sukcesem, będzie można wszcząć działa polegające na ewentualnym finalizowaniu procesów prywatyzacyjnych. Co istotne dla zarządu, już teraz widać spore zainteresowanie prywatyzacją rodzime LOT-u. zarówno ze strony inwestorów branżowych jak i finansowych. Niestety cała branża przeżywa kryzys wywołany postojem w związku z chmurą wulkaniczną, która w kwietniu tego roku sparaliżowała całą Europę.

Podstawą dalszego funkcjonowania LOT-u jest redukcja kosztów w ramach programu restrukturyzacji. Nieoficjalnie wiadomo, że jeden dzień uziemienia samolotów mógł kosztować firmę 15 mln zł.

No Comment.

Add Your Comment

Spam protection by WP Captcha-Free

X